Přehled jógových směrů a stylů

26.2. 2020Monika Winklerová410x

Za posledních sto let prodělala jóga větší změny než za předchozí tisíciletí a vzhledem k tomu, že její popularita stále vzrůstá, přibývá množství jógových směrů. Tento článek píšu pro ty z vás, co nevíte, co pod tajemnými názvy v rozvrhu čekat.

Není jeden směr lepší než druhý, jsem toho názoru, že je to nakonec vždy o člověku – ať už se jeho směr jmenuje jakkoli. Z toho širokého spektra informací, které je nám teď dostupné, si každý extrahuje to, co mu přijde důležité a to předává dále – nakonec: co člověk-učitel, to vlastní styl.

Pro lepší orientaci v rozvrhu jógového studia vám to ale nepomůže, a proto jsem se rozhodla vypsat u nás nejznámější a nejrozšířenější směry, které najdete v rozvrzích, ať máte předem představu, co by vás na takové lekci mohlo čekat. Na téma jógových stylů už mám na webu několik článků, takže o některých si tady přečtete kratší odstaveček, ale jiné bude možné rozkliknout a prostudovat celý článek.

Ještě před tímto seznamem vás mohu odkázat na obecnější článek o jógových druzích, který popisuje jógové cesty – karma, džňána, bhakti a rádža. Hovoříme-li nyní o “cvičebních” stylech jógy, pohybujeme se na cestě Rádža jógy, potažmo Hatha jógy.

Řazení je férové, abecední 😀

  • Ashtanga Yoga – osmipilířová jóga, teoreticky odpovídá Patanjaliho rádža józe, která nespecifikuje, co a jak by se mělo cvičit, ale stanovuje 8 pilířů (možná znáte – jáma, nijama, asana, pranajama, pratjahára, dharana dhjána, samádhi), jak žít a praktikovat, abychom dosáhli chitta-vritti-niroddhah, tedy zastavení mysli. Patanjali neříká co a jak cvičit, když ale dnes uvidíte tento název v rozvrhu, s největší pravděpodobností můžete očekávat Ashtanga vinyasa yogu, viz níže.

Ashtanga Vinyasa Yoga – přesně daná sestava pozic, která má několik sérií, podle stupně pokročilosti. Většina praktikujících si ovšem vystačí s první či druhou sérii. Jedná se totiž o fyzicky náročné cvičení, na které potřebuje tělo důkladnou průpravu. Pokud se tedy chystáte poprvé na jógu, ashtanga vinyasa by byl hodně ostrý start, ale takový kurz pro začátečníky proč ne. Co je na ashtanze fajn jsem sepsala v tomto dřívějším článku. Ashtanga vinyasa je cvičení pro zdravé lidi, není to rehabilitační jóga. Buduje sílu i pružnost, přináší přesná pravidla a ta se někdy mohou hodit.

  • Fasciální jóga – o fasciální józe najdete na webu celý článek. Ve zkratce tedy zmíním, že se jedná o směr, který staví na moderních výzkumech fasciálních tkání a hledá pro ně nejoptimálnější způsoby stimulace. Třeba rozpohybovává jednotlivé asány, používá masážní pomůcky atd. Více v článku >>>.

Flow yoga – název vypovídá o tom, že jednotlivé pozice na sebe budou navazovat a cvičení bude plynulé. Nejčastěji od stojných pozic, přes sed do lehu k relaxaci, to ovšem nemusí být pravidlo. Za flow jógu bych označila jemnější vinyasu. Slow flow by potom byla ještě jemnější a pomalejší verze flow.

  • Hatha Yoga – je hodně široký pojem odvolávající se na tradiční jógové pojetí. Na lekci hatha jógy bych očekávala poklidné jógové cvičení, s přesahy nebo povídáním o chakrách nebo třeba očistných technikách, nebo bez povídání.

Hormonální jóga – je patentovaná série Dinah Rodriguez, která z jógových technik – ásany + dechová cvičení, vytvořila vlastní sestavu, která má za úkol stimulovat hormonální systém lidského těla. Praktikují ji především ženy, které mají problém s početím. Vzhledem k tomu, že sestava je daná, vyučuje se většinou spolu s teorií na víkendovém kurzu a následně ji praktikujete sami doma nebo máte možnost návštěvy opakující lekce. Otevřené lekce hormonální jógy nejsou běžné.

  • Chakra Yoga – tady bude opět hodně záležet na lektorovi, jelikož lekci jógy zaměřenou na chakry lze vést v podstatě v jakémkoli cvičebním stylu. Rychlejší tempo by si ale potom mohlo vysloužit název Chakra Vinyasa Yoga. Jinak bych očekávala zase spíše střední až pomalé tempo, s případným povídáním o čakrách obecně nebo konkrétně k jedné čakře.

Iyengar Yoga – tato jóga bývá velmi výživná díky důkladnému provádění pozic a často delšímu setrvání. Většinou se klade důraz na opravdu správné provedení, často s využitím mnoha pomůcek. Pokud máte rádi preciznost a chcete vědět co a proč děláte, tak si na tuto jógu zajděte. Jako vždy je zde ale důležitý učitel, osobně nemohu zapomenou na jednoho tyrana v Indii, po jehož lekci jsem tři dny nechodila, ikdyž jsem se flákala, kde se dalo. Chodil tam jak sup a hned nás všechny strkal zpátky do pozic. Učí v Dharamshale, tak buďte opatrní, kdybyste tam šli na jógu 😀

  • Jivamukti Yoga – v ČR již je několik lektorek a dá se říct, že Jivamukti se tady šíří. Z pohledu těla dostanete zabrat, čeká vás často zábavná a kreativní vinyasa (kreativní sekvencování pozic mám na jivamukti moc ráda) a k tomu většinou mantra nebo povídání či čtení z jógových textů. Většinou je to tedy dřina, ale po lekci se cítíte příjemně povzneseně na těle i duchu. Se zajímavými Jivamukti lektory se můžete každoročně setkat na velkém festivalu v Ostravě v dubnu.

Kundalini Yoga – zakladatelem tohoto směru je Yogi Bhajan a typické pro kundalini jsou dynamické pohyby spojené s intenzivní pránajámou a specifickými mantrami.

  • Power yoga – posilující styl jógového cvičení, takže se na lekci zahřejete a zapotíte. Bude to ovšem pomalejší než vinyasa, v pozicích se drží déle – především lekce, které já jsem navštívila byly samé prkno 😀 ale jak jsem psala, je to o lektorovi, pokud hledáte jógu na posílení, může to být power a věřím, že to může být i zábavné.

Raja Yoga / Rádža jóga – v překladu královská jóga, označení, které se vžilo pro Patanjaliho osmidílnou stezku (ashtangu). Jakým způsobem se bude na lekci cvičit nemusí být z názvu jasné, očekávala bych ale pomalejší, meditativní cvičení s přesahem a třeba povídáním o 8 pilířích nebo jiném aspektu jógy v životě, který přesahuje cvičební podložku.

  • Slow flow yoga – viz flow yoga.

Spinální jóga – jógové cvičení zaměřené na ozdravení páteře – to může znamenat jemné protažení a zdravé posílení zádových svalů spíše v pomalejším tempu s důrazem na správné provedení.

  • Těhotenská jóga – bývá většinou jóga na pohodu. Tyto lekce jsou zaměřené především na relaxaci a protažení toho, co v těhotenství trápí (třeba bederka) a příjemné uvolnění kyčlí. Z jógových pozic jsou vybrány ty, které jsou pro těhotnou ženu bezpečné, obzvlášť v těhotenství je ale důležité vnímat, co vám dělá dobře. Pokud jógu praktikujete, můžete pokračovat i v těhotenství – dát si pauzu, nebo ubrat byste měla především v 1.trimestru. Pokud ale jógu neděláte, neznáte, nedoporučuje se v těhotenství začínat.

Vinyasa Yoga – dynamická forma jógy vycházející z Ashtanga Vinyasy, kde na sebe pozice navazují, standartní setrvání v pozicích je nejčastěji 5 dechů. Na vinyasu se může hodit mít nějaký základ z pomalejších směrů, pokud jste ale akčnější “sportovní” typ, nenechte se odradit tempem a neznalostí pozic, po dvou-třech lekcích už v tom budete jako ryba ve vodě. Celý článek o principech vinyasy najdete zde >>>.

  • Yin Yoga – pomalá, meditativní forma jógy. V pozicích na zemi (většinou vsedě nebo vleže) se setrvává delší čas za úplného uvolnění těla. Skvělé pokud chcete na chvíli vypnout a protáhnout se v uvolnění. Celý článek o yin józe najdete zde >>>. Yin jóga je také zajímavá svým propojením s tradiční čínskou medicínou, pozice tedy můžete volit na stimulaci jednotlivých vnitřních orgánů. Více o tomto propojení ve článku zde >>>.

Napadá-li vás další, napište do komentářů, budu-li znát, doplním 🙂

Úvodní foto: pexels.com

Monika Winklerová
Monika Winklerová je hlavní autorkou a "programátorkou" tohoto webu. Věnuje se výuce různých jógových stylů - od dynamické Ashtanga vinyasa yogy až po klidnou Yin yogu. Je učitelkou Rádža jógy (200 hod., ČR), Ashtanga Vinasa yogy (200 hod., Indie), Hatha Yogy (200 hod., Indie) a Yin Yogy (100 hod., ČR) Posledních pět let se věnuje pořádání vlastních kurzů, workshopů a pobytů všude po světě. Co ji k józe přivedlo a jak jóga změnila její život, si můžete přečíst v jejím příběhu. >>
Komentáře