5+1 důvodů pro Ashtanga Vinyasa Yogu

2.1. 2017 Monika Winklerová 1310x

Ashtanga Vinyasa Yoga je momentálně jedním z celosvětově nejrozšířenějších jógových stylů. Vyzkoušeli jste ji už? A proč je ashtanga tak populární a stojí za to ji vyzkoušet? Důvodů je hned několik:

 1. Říká vám přesně, co máte dělat.

Často když se na hodinách ptám, zda-li doma cvičíte, dozvím se, že máte strach nebo respekt, abyste si neublížili a že nevíte, co byste vlastně měli cvičit. Je to jako když jedeme autem na sedadle spolujezdce – prostě se vezeme a stejně tak na lekcích jógy děláme prostě to, co nám učitel řekne, hlava a paměť je prostě vypnutá. Ashtangu si po pár lekcích můžete zacvičit i sami doma – má totiž přesně daný sled pozic, takže víte, co máte dělat a nemusíte nad tím přemýšlet. Pokud už máte základy, ale nejste si jistí v kranflecích, tak se podívejte ZDE.

2. Když něco děláte pravidelně, vidíte pokroky.

Ano, je to jednoduché – na začátku se nám možná nedaří, ale opakováním se můžeme zlepšovat. Jenže když neustále střídáme aktivity a na jógu si uděláme čas jednou týdně, velký pokrok zřejmě nezaznamenáme. Když však opakujeme stále tutéž sestavu, pomalu vidíme, jak se posouváme a motivuje nás to ve cvičení pokračovat.

3. Vnese do vašeho života řád.

Ashtanga má přesně daná pravidla a jedním z nich je cvičení 6 dnů v týdnu, tedy jeden den volna týdně. Dále se doporučuje vynechat úplněk a dny menstruace. Ale jinak nám nabídne pevný řád.

4. Přináší s sebou výzvu.

Ashtanga má sice několik sérií, ale většina cvičenců zůstane u první, maximálně druhé série. Ne že by se flákali, to vůbec ne, ale už první série vám nabízí dostatečnou zábavu na několik let – pořád je se co učit a vylepšovat a některé pozice jsou skutečnou výzvou. A výzvy máme v dnešní době rádi. Motivují nás totiž na sobě pracovat…

5. Spojuje protažení a posílení.

Ashtanga jogíni nebývají na kost vyhublá tintítka, ashtanga produkuje člověka štíhlého, ale pevného, osvaleného 😀 Ze začátku vyžaduje trpělivost na budování síly, ale když vytrváte nabízí krásné zpevnění středu těla a protažení částí těla, o kterých jste ani nevěděli…

+1. Když se chcete předvést…🤸‍♀️

A závěrem trošku nejogínsky – naučíte se i nějaké kejkle nad kterými můžou na leckterém večírku žasnout vaši přátelé 🙂

Pokud se Ashtanze věnujete.

Možná už ashtanga je vaší pravidelnou praxí, v takovém případě se vám může hodit seznam pozic pro zápis  vaší praxe nebo mantry. Obojí si můžete zde na webu stáhnout.

Pokud se vám nedaří udržet si disciplínu.

Pokud jste věční začátečníci a pořád vám do toho něco vštupuje, svou praxi tak stále odkládáte a nikam se neposouváte, vytvořila jsem pro vás soubor pomůcek.


DSC_0653Ashtanga a já 😀

Moje první cesta do Indie byla právě za ashtangou a před cca pěti lety jsem se tam také vydala absolvovat učitelský kurz. Musím přiznat, že jsem se tehdy totálně odvařila 😀 Ale snad i díky tomu jsem dnes schopná většího soucítění a vedení studentů pomalým tempem.

Kurzy ashtangy, které vedu v Ostravě jsou skvělým základem pro jakoukoli jógovou praxi. Jsou vedeny postupným probíráním jednotlivých pozic a jejich přibíráním do sestavy, tak abychom pochopili smysl pozic a mohli cvičení praktikovat i sami doma. Poslední roky probíhají ranní kurzy ashtangy a jednou za rok otevírám záčátečníky.

Ashtanga se v Indii tradičně praktikuje samostatně, ale ve skupině. To znamená, že všichni sestavu již znají a cvičí svým tempem. Učitel je na lekcích k dispozici, aby studentům asistoval, opravoval je a učil nové prvky, je-li třeba. Takže ashtangoví začátečníci jsou i zde vítáni.

Monika Winklerová
Monika Winklerová je hlavní autorkou a "programátorkou" tohoto webu. Věnuje se výuce různých jógových stylů - od dynamické Ashtanga vinyasa yogy až po klidnou Yin yogu. Je učitelkou Rádža jógy (200 hod., ČR), Ashtanga Vinasa yogy (200 hod., Indie), Hatha Yogy (200 hod., Indie) a Yin Yogy (100 hod., ČR) Posledních pět let se věnuje pořádání vlastních kurzů, workshopů a pobytů všude po světě. Co ji k józe přivedlo a jak jóga změnila její život, si můžete přečíst v jejím příběhu. >>
Komentáře