Proč se v jin józe jmenují pozice jinak?

4.5. 2018 Monika Winklerová 406x

Možná jste si už této zajímavosti všimli a možná ne. Vzpomínám si na své první rozčarování, když jsem to zjistila. Tak roky se člověk učí jeden systém a tady je všechno jinak. Proč? Dnes už to vím a ráda bych se tedy s vámi o to podělila.

Jin jóga, tak jak se profiluje dnes, je relativně mladým směrem. Na jejím počátku je Paulie Zink – praktikant čchi kungu, kung fu, karate a nositel mnoha ocenění z těchto oblastí. Takže „nejogín“, který založil Yin Yoga institut a dnes vede také kurzy pro učitele. Byl prvním a na něj se dnes odvolává jako na zakladatele tohoto jógového směru, ikdyž dnes už určitě není největším a nejznámějším propagátorem.

Pokud se chcete o jin józe dozvědět více, tak báječní učitelé, autoři inspirativních jógových DVD a knih jsou Paul Grilley, Sarah Powers a Bernie Clark. A samozřejmě jste zváni na mé vzdělávací víkendovky.

Ale zpátky k těm názvům

Po počátečním rozhořčení jsem totiž v nových pojmenováních našla hluboký smysl. Těžko říct, zda-li to bylo záměrem, jestli dnešní označení používal už Paulie Zink, protože třeba jógové názvy neznal nebo je přetvořil záměrně nebo vznikly až později. To je ostatně jedno, protože nová označení nám velmi dobře slouží.

Představte si, že již nějaký čas chodíte na jógu – hatha, vinyasu nebo jiný jógový směr, který používá tradiční označení pro asány. Stačí vám už na lekci říct název a vy víte přesně, co máte dělat. Za těch několik let praxe nebo návštěv už si pamatujete pokyny učitele, víte přesně, kde máte co narovnat, zatnout, propnout atd. A to vše, co jsme se dosud naučili, nám na lekci „najede“ ve zlomku sekundy. Spolu s názvem pozice taky mnohdy přichází emoce – tuhle fakt miluju-nesnáším a posudky či frustrace – ta mi opravdu jde-nejde.

Jak vyjet ze zajetých kolejí?

Mysl začátečníka je vzácný dar a když se opravdu chceme něco nového naučit, je to náš nejlepší pomocník. Posloucháme lépe, když nás něco zajímá a slyšíme o tom poprvé. Mnohem méně vnímáme, když už si myslíme, že jsme dané téma prozkoumali a že už tedy víme co a jak.

Jin jóga ale nepřišla jenom s jinými názvy pozic, změnila celý přístup k pozici a jógové praxi. A neznámý název vytváří nový prostor.

Všichni už jsme viděli pozici kleští a když někdo řekne kleště, najede nám spousta představ o tom, jak by daná pozice měla vypadat. V lepším případě, co by měla dělat. Jak získat plnou pozornost a otevřenou mysl účastníků, když budete používat jim známé nálepky?

Nové názvy pozic jsou tady, aby nás vysvobodily od představ a způsobů, jakým jsme asány dodnes praktikovali.

Některé jin jógové pozice totiž mohou vypadat známé, ale jejich záměr je jiný, pozornost je jinde a nový název tak pomáhá –

  1. získat pozornost – protože když se ashtangistovi řekne pozice housenky, tak opravdu neví, o co jde a zbystří
  2. uchovat otevřenou mysl – je to nová pozice, ještě nevíme, co od ní očekávat. Nemáme informace o tom, jak by měla vypadat a jak by se měla dělat.

Jin jóga počítá s vaší jedinečností

Jin jóga totiž přináši respekt k tělu a vědomí jedinečnosti každého z nás, což doposud v tradiční józe chybělo. Po letech praxe si učitelé začali všímat, že nejsou všichni žáci stejní. Že nemáme jen jiné tváře, otisky prstů a velikosti bot. Ale že máme taky jinou stavbu kloubů a tudíž i rozsah pohybu, nebo taky různou délku kostí. Takže ne všem půjde vše tak, jak třeba najdete v mnoha jógových knihách na obrázcích, s radami – když budeš poctivě cvičit, taky to tak brzy budeš umět.

Věřím, že pravidelným cvičením můžeme hodně zvětšit svou pružnost i rozsah kloubů, ale nenapadá mě jediný způsob, jak ovlivnit dělku kostí, která je u tolika asán klíčová – abysme někam dosáhli, někde se chytili atd…

Nové názvy nás osvobozují

Osvobozují nás od toho, jak by to mělo vypadat, kde všude má být pravý úhel, kam se přitáhnout, kde se dívat a co je cílem pozice. Pozice v jin józe jsou takové rozeslané pozvánky a inspirace – zkus udělat se svým tělem to a to, a uvidíš, co se bude dít, kam tě to pustí. Není tady žádné – břicho musí být položené na stehna (a pokud není, přitahuj se tak dlouho, dokud nebude :-D). Je tady prostor a respekt.

To nejsou kleště (není třeba nic nikam svírat), to je housenka (jen tak se tady pomaličku sune). Není tady holub (a představy, kde by přesně mělo být chodidlo a kam ho posouvat), ale labuť (zkus dát nohu „tak nějak“, klidně se podlož a udělej si pohodlí).

Jsem ráda, že jsou tady nové názvy, protože to vlastně je nová jóga. Nejsou to tedy jenom názvy, ale vlastně celé nové pozice.

Ano, některé nám mohou být povědomé a u některých z nás mohou vypadat jako v učebnici tradiční jogy. To, co se však v nich odehrává, je jiné. Nevytváříme tlak, nehledáme geometrii – chceme jít dovnitř a své tělo cítit a být s ním.

Chcete vědět víc?

Pokud vás respektující přístup jin jógy k tělu zajímá, pořádám pravidelné víkendová školení, kde se právě bavíme o tomto jiném pojetí, o rozdílech naší stavby a tudíž i možností jak provádět jednotlivé pozice. Vypsané termíny najdete vždy v kalendáři akcí. 

A kdybyste si chtěli praxi jin jógy zažít hned dnes doma, tak kontrast mezi tradičním pojetím a jinovou praxí si skvěle zažijete v této online lekci.

Monika Winklerová
Monika Winklerová je hlavní autorkou a "programátorkou" tohoto webu. Věnuje se výuce různých jógových stylů - od dynamické Ashtanga vinyasa yogy až po klidnou Yin yogu. Je učitelkou Rádža jógy (200 hod., ČR), Ashtanga Vinasa yogy (200 hod., Indie), Hatha Yogy (200 hod., Indie) a Yin Yogy (100 hod., ČR) Posledních pět let se věnuje pořádání vlastních kurzů, workshopů a pobytů všude po světě. Co ji k józe přivedlo a jak jóga změnila její život, si můžete přečíst v jejím příběhu. >>
Komentáře