Jaká je ta nejlepší asána?

15.2. 2018 Monika Winklerová 563x

Mnohokrát už jsem po lekcích slyšela vaše příběhy o tom, jak vás jóga zbavila bolesti zad a vůbec jak se po ní cítíte dobře. Mnohokrát už jsem se setkala s dotazy na které bych asi musela mít vystudovanou medicínu, fyzioterapii, psychologii a možná i psychiatrii 😀 no a mnohokrát jsem se setkala s otázkou: jaká je ta nejlepší asána na…

Naposledy mě tento dotaz postihl dvakrát v tomto týdnu a tak mi to nedá na něj neodpovědět veřejně, ikdyž je tady to riziko, že spoustu z vás zklamu 😀

Tělo není složeno z částí

Většina z nás žije v představě, že naše tělo je podobně jako automobil složeno z nezávislých součástek a tudíž když se něco porouchá – chceme opravovat součástku, v horším případě vyměňovat.

Takové myšlení v nás asi už na základní škole začala pěstovat biologie a mnoho lékářů stále posiluje představu oddělenosti jednotlivých částí (už to množství specializovaných oddělení u lékaře, která spolu často ani nekomunikují, tudíž pohledat někoho, kdo by zdravotní stav řešil komplexně, je nadlidský úkol, ale to teď neřešíme :-D).

U pohybového aparátu ale provázanost nelze opomíjet

Délka, síla a pružnost – tam hledáme balanc – určitou část těla potřebujeme posílit, jinou protáhnout…, ano, a ovlivňuje to i naše držení těla. Všechny naše svaly jsou však ještě navíc spojeny fasciální tkání – jsou do ní doslova zabaleny a tak se jakákoli dysbalance promítá do celého těla.

Mrkněte třeba na toto video.

Fasciální tkáň musí být taky vyživená, a co jí vyživuje? Pohyb. A jaký je ten nejlepší? Pestrý, každý den jiný.

Každý den, co se nehýbame, naše fasciální tkáň jako by se pomalu slepovala a tuhla. Proč? Naše tělo nám nechce škodit, právě naopak – dělá, to nejlepší co může a tak když vidí, že danou částí těla pohybovat nepotřebujeme, stabilizuje, zpevňuje. Tak, abychom mohli co nejsnáze dělat to, co skutečně děláme – pro někoho je to třeba celodenní sezení – v autě, v práci, v autě, doma, ale pro někoho je to třeba nějaká jednostranná sportovní aktivita.

Vzpomeňte si na Davisův zákon: „Use it or loose it“. Aneb: co v těle nepoužíváš, to ti zakrní.

Dlouhou dobu se zdá že nic, tělo dlouhou dobu vybalancovává vznikající nerovnováhu a pak… hledáme ten nejlepší cvik na bedra, protože už se nemůže ani pohnout.

Pět zaručených tipů

Určitě narazíte na spoustu dobře míněných a zaručených rad, možná pár z nich i vyzkoušíte, možná se některé chytnete a budete ji šířit dál – protože když vám tak skvěle pomohla, je zaručeno, že pomůže i jiným.

Kdyby to ale tak bylo a fungoval by jeden univerzální návod na zdraví a život – cvičení a životosprávu, nikdy by se nám tady nerozvinulo tolik různých směrů.

Ta pestrost je tady ale proto, že každý z nás je jedinečný a co pomůže jednomu, nemusí vůbec posloužit druhému.

Tak jaká je ta nejlepší asána?

Možná bych před pár lety odpověděla jinak, protože je spousta krásných komplexních pozic. Dnes ale spíše vnímám, že každá z nich je jedinečná a nejlepší je je střídat, protože každá je jiná a dává tělu něco jiného.

Takže dnes soutěž o nejlepší asánu vyhrává: každýdenjináasána. (Pozn.: nejedná se o slovo původem ze sanskrtu.)

Vím, že dneska doba fandí článkům typu „tři nejlepší asány“ a „pět tipů jak být doživotně šťastný“, protože všichni bychom nejraději instantní řešení, kterým nemusíme nic věnovat – tedy především ne čas.

Ale víte co? přecijen mám jednu dobrou zprávu, pro ty z vás, co hledáte tu nejlepší asánu na … (doplněte svůj problém – ramena, zápěstí, bedra).

Zdá se mi, že tělo nepotřebuje tolik a cokoli do něj investujete vrací stonásobkem

Zkuste si tedy najít 15 minut denně na protahování (třeba s touto rozcvičkou) – může to být jóga nebo spontální protahování jako to přirozeně dělají všechna zvířata. Nepotřebujete k tomu nic vědět, stačí své tělo cítit. A pokud ho zatím necítíte, začněte s jógou, třeba podle videa nebo toho, co jste dělali na lekci jógy.

Když začnete své tělo lépe vnímat, začněte si s ním více hrát, experimetovat a hledat v každé té ásáně potenciál pro větší nebo zase trochu jiné protažení, hledejte jak se dostat k tomu místu, kde cítíte ztuhlost, klidně dýchejte a hledejte, jak ho uvolnit.

Není to sice pět zaručených tipů, ale může to být jen 15 minut denně, které s vaším tělem udělají zázraky.

A pokud ještě cítíte respekt nebo strach, že byste měli cvičit sami, klidně začněte s mým rozcvičkovým kurzem zdarma.

Monika Winklerová
Monika Winklerová je hlavní autorkou a "programátorkou" tohoto webu. Věnuje se výuce různých jógových stylů - od dynamické Ashtanga vinyasa yogy až po klidnou Yin yogu. Je učitelkou Rádža jógy (200 hod., ČR), Ashtanga Vinasa yogy (200 hod., Indie), Hatha Yogy (200 hod., Indie) a Yin Yogy (100 hod., ČR) Posledních pět let se věnuje pořádání vlastních kurzů, workshopů a pobytů všude po světě. Co ji k józe přivedlo a jak jóga změnila její život, si můžete přečíst v jejím příběhu. >>
Komentáře