Fasciální jóga

V rámci představování nových jógových směrů se podíváme na to, co je to fasciální jóga a co na takové lekci čekat.

rolovani 2

Abychom dobře rozuměli tomu, na co se taková jóga zaměřuje, bude nutné si trošku představit fascie. Určitě tomu do budoucna věnuji celý podrobnější článek, ale pro účely tohoto článku si to zjednodušíme.

Když se studovalo a pitvalo lidské tělo, aby se prozkoumaly kosti, svaly a vnitřní orgány, fascie byly vlastně takový odpadní materiál, něco, co se nezkoumalo, jen se to muselo odstranit, aby se dostalo k tomu důležitému. Nyní se ale doma změnila a fascie jsou teď pod drobnohledem mnoha vědeckých institucí.

Fascie jsou vlastně takovým obalovým materiálem našeho těla – ve fascii je každé svalové vlákno, všechny vnitřní orgány, všechny svaly. A když sval končí a upíná se na kost, svalová vlákna mizí a zůstávají právě ty obaly, které se ve formě kterou nazýváme šlacha, upínají na kost.

Fascie jsou tím, co naše tělo vlastně drží pohromadě, jsou všude, někde tenké, slabé a jinde hrubší, pevnější a pružnější. Vždy přesně podle toho, jak své tělo používáme a co od něj vyžadujeme ve vztahu k pohybu.

A jaký pohyb mají fascie rády? Tady bude nejvýstižnější citovat svou učitelku z kurzu fasciální jógy Danielu Meinl – „nejlepší pohyb pro fascie je ten následující.“

Co to znamená? Znamená to, že není žádný lepší nebo horší pohyb pro fascie, protože ony mají rády především změnu a pestrost pohybu. Co je pro ně tedy nejhorší, je imobilizace – tedy žádný pohyb, nedostatek pohybu nebo neustále stejné pohyby.

fascial yoga X

Fasciální jóga jako směr neobjevuje nové ásány, ani nevytváří svou vlastní novou patentovanou „nejlepší“ sestavu pohybů. Na fasciální józe se setkáte s ásánami, které již znáte, ale často v mnoha variacích. Co tedy bude jinak?

Příznačným prvkem je tzv. vlnění nebo vrtění, které znamená provádění malých pohybů v rámci jedné asány. Je to spontánní pohyb a protahování jako u zvířat – takové hledání impulzů vlastního těla – kde ještě by se v dané pozici chtělo protáhnout.

Šlachy, které jsou tedy také fasciemi, mají dokonce rády prvek, se kterým se na běžných jógových lekcích nesetkáte, a to je elastické pružení, pohupování nebo skákání.

rolovaniDalší zajímavostí fasciální může být masírování a tření různých částí těla (třeba právě jako příprava na skoky), které můžeme dělat rukou, míčky nebo speciálními pomůckami – tzv. rollery. K čemu je to dobré? Důvodů může být více, s ohledem na to kde a jakým tempem rolování provádíme. Může to být zvědomění dané části těla, vytvoření silnější vrstvy fascií, uspořádání fascií v dané oblasti, a v neposlední řadě každé takové rolování je ždímáním vlastního těla a možnost pro odstranění odpadních látek z těla a vyživení a rehydrataci tkání.

Co mě osobně velmi potěšilo, že na fasciální józe se také pracuje se zvukem – vibracemi. Ty jsou často spojeny s asánami, ať už dynamickými nebo statickými. Vibrace našeho hlasu vysílá impulzy a rozvibrovává všechny buňky těla, včetně fascií. Výsledkem tak je na jedné straně často uvolnění emocí, zklidnění a dlouhodobě zvědomění, uvolnění a jakoby oživení tkáně. Náš hlas poté rezonuje úplně jinak, protože energie může voně proudit. O propojení energetických drah a fascií si také příště povíme.

fascial yoga

Práce s fasciemi může být zařazena do jakékoli jógové lekce – cvičení může být dynamické jako je vinyasa, ale i poklidné jako yin yoga. Všude se dá pár prvků zařadit, ať už se jedná  pohyb, zvuk, dechová cvičení nebo masáže. Hůře už to samozřejmě půjde u směrů striktnějších jako je třeba ashtanga, kde je předepsán každý pohyb.

Nějaký kurz fasciální jógy se mnou můžete čekat v lednu, ale už teď na lekcích určitě pár cvičení a informací z tohoto výživného kurzu zařadím. Pokud vás toto téma zajímá, tak především se na něj zaměříme ve středečním kurzu Yoga Sadhana. Děkuji skvělé paní učitelce, týmu super spolužáků a i sobě, že jsem jela, protože i když toho bylo moc, stálo to za to 🙂

fascia group

Monika Winklerová
Monika Winklerová je hlavní autorkou a "programátorkou" tohoto webu. Věnuje se výuce různých jógových stylů - od dynamické Ashtanga vinyasa yogy až po klidnou Yin yogu. Je učitelkou Rádža jógy (200 hod., ČR), Ashtanga Vinasa yogy (200 hod., Indie), Hatha Yogy (200 hod., Indie) a Yin Yogy (100 hod., ČR) Posledních pět let se věnuje pořádání vlastních kurzů, workshopů a pobytů všude po světě. Co ji k józe přivedlo a jak jóga změnila její život, si můžete přečíst v jejím příběhu. >>
Komentáře